søndag 4. september 2011

Deilig, saftig og holdbar kake !




Eplekake hører liksom høsten til.....og faller i smak hos de fleste. Som liten likte jeg ikke eplene i eplekaka, og også i dag merker jeg at jeg ikke overlesser med eplebiter :)
Det enkleste er ofte å bake kaker i stor langpanne. MYE kake, fint å fryse ned og man gjør jo samme jobb som når man baker liten form.
Dagens oppskrift er en NYDELIG kake - som kan varieres i det uendelige. Og da mener jeg at alt er lov her. Bytt ut eplene med: Friske bær, nøtter og tørket frukt eller kun sukker og kanel på toppen.

Til "Kathrines turkake", i stor langpanne, trenger du:

250 g meierismør
400 g sukker (bytt gjerne ut noe av sukkeret med brunt sukker)
800 g mel
1        egg (kan sløyfes, hvis man har allergi)
1 heeeeel liter med ferdig vaniljesaus     (LYKKE....hehe)
2 ts vaniljesukker (eller skrap 1 vanniljestang tom for frø... ekstra luksus.)
6 ts bakepulver
sukker/kanel til pynt
4 epler

Start med å blande alt det tørre i en stor bolle - IKKE sukkeret. Smelt smør i en stor kjele, over middels varme. Når det er smeltet, ha i sukkeret. Rør godt, og hell over vaniljesausen. Visp til en jevn masse. Slå av platen og la blandingen  avkjøles litt.
Bland det våte med det tørre. Jeg bruker bare en håndvisp her. Når massen er glatt og fin, heller du den over i formen.   Skrell og del opp eplene, og degg dem i taksteinsmønster. Trykk dem godt nedi kaken.
(Hvis du ønsker en helt "plain" kake, uten frukt, har du over sukker og kanel og setter den inn. )
Kaken skal stekes på 180 grader, i ca 40 min.

Kaken holder seg i kjøle skap i 1 uke, lett. Er egentlig mer smakfull dag 2 og  3.





"Bakesmurfen" her i huset, skal definitivt bake denne, uten epler, til Ulriks 1 års dag. Faller i smak hos både liten og stor.


På utsiden av huset plasker det ned i kveld. Tenn noen lys, og kos dere inne.
Ha en deilig søndagskveld., dere.


Enjoy! :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar