lørdag 24. september 2011

Dette er verdens beste sjokoladekake!



Det blir jo noen barnebursdager når man har barn selv.......og for noen uker siden feiret vi Ulriks lille venninne Isabella, som ble 1 år.
Som forventet ble det servert en rekke deilige kaker..... men det som ikke var forventet, var at jeg skulle få tidenes sjokoladekakeopplevelse! :)
Vertinnen, presenterte kaken som "La bomba", og det er den virkelig. Ei skikkelig kaloribombe - men vel verdt det!
Siden vi skulle feire Ulrik helgen etter, måtte jeg be om oppskriften. Jeg lover at jeg aldri kommer til å bake noen annen sjokoladekake enn denne. No need. Denne dekker alle behov: Som dessert, som bursdagskake, som "midnight snack" med kald melk osv. (Nå har jeg ikke prøvd den som nattmat, men kjenner inni meg at det kommer til å funke! )
Jeg synes alltid det er så vanskelig å bake saftige sjokoladekaker i langpanne. Men denne, er virkelig fantastisk. Til og med glasuren er noe for seg selv.
Så folkens, denne kaka blir ikke gammel i kjøleskapet.
Oppskriften er til en stor langpanne.

Til "La bomba - sjokoladedrøm" trenger du:


5 egg
1 bx seterrømme
4 dl vann
400 g meierismør
8 ss kakao
9,5 dl mel
9 dl sukker
2 ts natron
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker/ eller ekstrakt

Begynn med å blande alt det tørre, utenom kakaoen. Smelt smøret i en kjele, ha i vann og kakao. Rør godt ut evt klumper. Avkjøl litt. Bland eggene med rømmen og ha oppi det tørre, hell så over kakao/smør/vann blandingen og rør godt. På forhånd har du gjort klart langpannen med bakepapir, så det bare er å helle røren over. SLIKK BOLLEN - det er en ordre! :)
Stek kaken midt i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter.

Når kaken er ferdig stekt, starter du med glasuren.
Du trenger:
100 g meierismør
2 plater kokesjokolade, mørk
500 g melis
1 bx philadelphia naturell, eller aprikos

Smelt smør og sjokolade på svært lav varme, så sjokoladen ikke blir ødelagt.
Avkjøl, og rør i egget. Ha blandingen over i en bolle, med kremosten. Jeg liker å bruke den med aprikos, for en liten ekstra spiss. La blandingen bli skikkelig avkjølt. Bland så i melisen, til passelig tykkelse.
Når kaken er avkjølt, er det bare å helle på glasuren i et deilig tykt lag på toppen. Sett kaken kaldt, eller stapp i deg et stykke med det samme... hehe :)
Bak den gjerne både en og to dager før den skal brukes.... holder seg fin.




Enjoy!


Ha en herlig helg, alle sammen! :)


1 kommentar:

  1. Den kaka hørtes rågod ut! Den skal testes ut en gang :) Legger ved en oppskrift du bør prøve. Fikk den på jobben i sommer, og det er en av de beste sjokoladekakene jeg har smakt:

    6 egg
    200 gr. sukker
    125 gr. kokesjokolade
    3 ss smør
    120 gr. hvetemel
    1 ss kakao
    2 ts bakepulver

    egg og sukker piskes hvitt
    kokesjokolade og smør smeltes i vannbad
    det tørre veltes inn i resten
    kaken stekes i smurt form, 175 gr. i 30-45 min

    glasur:

    120 gr. smør
    200 gr. kokesjokolade
    2 egg
    400 gr. melis

    smør og sjokolade smeltes i vannbad
    egg og melis piskes

    SvarSlett