mandag 26. september 2011

Jeg elsker parmesan!


I motsetning til min mann, så elsker jeg parmesan. Eller... han liker også parmesan, så sant han ikke vet at jeg har det i maten :)
Men hvilken smaksforsterker dette er.... aaaah!
Jeg bruker denne osten på salater, i ulike varianter av pesto (selvsagt), på pasta, pizza, i biter til et glass rødvin eller i en risotto.

Risotto er noe vi begynte å bruke skikkelig hos oss, for noen få år siden. Det som er så spennende, er at dette fungerer som tilbehør til nesten hva som helst. Mine favoritter er: laks, kalv, kylling og spekeskinke.
Det fungerer også fin,fint med risotto som egen rett.. feks vegetar variant, som du skal få oppskrift på i dag.
Men før det vil jeg tipse dere om et "nesten ferdig produkt" som fungerer ganske så fint - og dere som kjenner meg, vet at jeg sjelden/aldri bruker slik styggskap.. hehe.


I midlertid tar jeg hatten litt av for gutta bak dette produktet - det er faktisk både smakfult, og enkelt å få bra til. Prøv dette, hvis du er usikker på om du får til egen risotto. Koster i underkant av 50 ,-, og gir middag til 3 pers.


Til min risotto med sopp og grillet asparges, trenger du:

Risotto ris (Arborio ris) - eller Superbra risotto
Løk
Hvitløk
kraft (kylling, vegetar)
Stangselleri
Parmesan
Pinjekjerner
Basilikum
Bladpersille
Asparges
Traktkantareller, kantareller eller annen sopp du liker
Olivenolje

Varm en ganske stor kjele med olje.... fres hvitløk, finhakket løk og finhakket stangselleri, til blankt.
Ha over noen spiseskjeer ekstra med olje og ha over soppen, som kan få falle litt sammen. Bland så i risen.
Nå begynner håndverket: Kok opp vann i vannkokeren. Hell over litt og litt vann, og la risen absorbere vesken. Lav varme. Her er det også lov til å bruke en god slump hvitvin!
Ha over litt flytende kraft, for ekstra smak.
Spe med kokende vann/kraft til risen er passe tykk og ferdig kokt. Det tar ca 20 min totalt. Risen skal flyte ut når den kommer på en tallerken. Ikke være som et "fjell". I gryta, river du over litt sitronskall, samt saften av 1/2 sitron +  de finhakkede urtene.
Rett før risen har rett konsistens, griller du aspargesen i en grillpanne (hvis du har).
Ha risottoen over på en tallerken, legg på asparges - riv over rikelig med parkesan, og til slutt har du på pinjekjerner.
Dette er sååå nydelig mat, og selv om det tar litt tid, er det vel verdt det. Det viktigste er egentlig at risen ikke blir for tykk.


Jeg har i grunn mange italienske favoritter,som stammer fra vår bryllupsreise på Amalfikysten :)

Ha en fin mandagskveld, alle sammen!



2 kommentarer:

  1. Hei Kathrine!

    Har du prøvd lasagne med parmesan i ostesausen,og fersk Mozarella på toppen? Nydelig! :)

    SvarSlett
  2. Hei Siri!

    Hvilket herlig tips - det skal både prøves og blogges om :)
    Gleder meg allerede!

    SvarSlett